Hamile kalamama, kısırlık

Kısırlık nedir? Korunmaksızın, düzenli cinsel ilişkiye rağmen 1 yıl içinde hamile kalamama durumudur. 35 yaşın üstünde ise değerlendirme için 6 ay deneme yeterlidir. 40 yaş üzeri lütfen beklemeyin!

Kısırlık nedenleri nelerdir? Kadınlarda en sık neden yumurtlayamamadır. Erkeklerde ise sperm ve fonksiyon bozuklukları olabilir.  Çoğunlukla ise hiçbir neden bulunamaz- nedeni bilinmeyen kısırlık. Yaş, yaşam biçimi ve sağlık durumu ise etkileyen faktörlerdir.

Doğurganlığı Yaş nasıl etkiler? Kadınlarda; yaş 20’ lerde ve 30’ların başında her ay gebe kalma şansı  %25-30 dur. Yaş ilerledikçe bu oran düşer. 40 yaştan sonra %10’un altına iner.

Doğurganlığı yaşam şekli nasıl etkiler? Aşırı kilolu yada aşırı zayıf, aşırı egzersiz yapan, sigara ve alkol tüketen kadınlarda gebe kalmak zorlaşmıştır. Sigara ve alkol erkek için de sperm kalitesini ve hareketini bozan faktörlerdir.

Sağlık durumu doğurganlığı nasıl etkiler?  Rahim  yolundaki anatomik bozukluklar, hormonal bozukluklar, tüplerin tıkalı oluşu, geçirilmiş cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, çikolata kistleri, tiroid bezi yada hipofiz bezi bozuklukları kadın üreme fonksiyonunu bozar. Erkeklerde ise yine sperm taşıyan kanallardaki tıkanıklıklar kısırlığa neden olur.

Hangi doktorlar kısırlıkla ilgilenir?  Üreme ve kısırlık ürerine özel eğitim almış kadın hastalıkları ve doğum uzman hekimlerine muayene olmak gereklidir. Erkekler ise başlangıçta bir üroloji hekimine muayene olmalıdır.

Kısırlık için hangi tedavi seçenekleri bulunmaktadır? Tedavi seçeneği bulunan sebebe ve sizin kişisel özelliklerinize göre değişir. Yaşam biçimi değişiklikleri (sağlıklı bir kiloda olmak, egzersiz yapmak, sigara-alkol kesmek) , ameliyat(hasarlı yada kapalı tüplerin tamiri, rahim yolundaki et beni yada miyomların temizlenmesi, çikolata kistlerinin temizlenmesi, testisteki damar genişlemelerinin tedavisi) yada ilaç tedavileri önerilebilir.

Hormon bozuklukları nasıl tedavi edilir? Hormon testlerinde bozukluklar yumurtlamayı bozar. Bu bozukluklar ilaç tedavisi ile düzeltilip gebe kalma şansı arttırılabilir.

Yumurtlamanın uyarılması nedir?  Yumurtalıklardan yumurtanın rahim içine gönderilmesinin sağlanmasıdır. Yumurtlamanın düzensiz olduğu yada hiç olmadığı durumlarda  kullanılan bir tedavidir.

Yumurtlamanın uyarılması nasıl yapılır? Ağızdan alınan haplar kullanılır. İlaçlar kullanılırken yumurtlamanın olup olmayacağı yada ne zaman olacağı takip edilir. Takip evde yapılan yumurtlama testleri ile, kan testleri ile yada ultrasonografi ile yapılabilir.

Gonadotropin- iğneli tedavi nedir?  Yumurtlamayı tetikleyici iğne türünde ilaçlardır. Diğer tedaviler başarısız olduğunda yada çok sayıda yumurta gelişimine ihtiyaç olduğunda kullanılırlar. Adetin başlarında kullanımı başlar ve kan testleri, ultrasonla yumurta hücrelerinin gelişimi takip edilir. Yumurta hücreleri belli boyuta geldiğinde farklı bir iğne ile olgunlaşmış yumurtaların  rahim içine gönderilmesi sağlanır.

Yumurtlamanın uyarılmasının riskleri nelerdir? Çoğul gebelik riski nedeniyle çok sayıda yumurtanın büyümesi halinde doktorunuz tedaviyi erteleyebilir. Yumurtalıkların aşırı uyarılması sendromu yaşanabilir. Çoğunlukla hafiftir ancak ciddi durumlarda hastaneye yatış gerekebilir.